Saturday, January 28, 2012

Marginal?

Sitter på båten påväg hem, har varit i Uppsala på introduktion till en ny kurs.
Helt ensam dessutom.

Det känns lite som att jag är med i filmen In time (bra film, se den!) när jag speedar på som en dåre för att komma i tid till föreläsningen, hem och sova, till föreläsningen och sen direkt till båten. Råkade nämligen köra fel på väg ut ur Uppsala och det var ett jävla bestyr att hitta tillbaka på rätt + att jag redan var sen på grund av föreläsningen som drog ut på tiden...

Nu är jag helt slut efter en bilfärd som nog inte var helt laglig eller särskilt säker för den delen...
Jag är bara glad just nu, att jag lever framför allt och nr 2 att jag sitter på båten påväg hem.

Uppsala är fint och det är skönt att komma ifrån lite nu och då men det känns inte riktigt som att man kommer ifrån när man har så tusans bråttom hela tiden. Lite mer marginal skulle inte skada. Sen när jag kommer iland ska jag direkt på 1 års kalas till mitt lilla gudbarn ^^

Det känns galet att syssla med så mycket på en gång (jag kanske har nämnt det förut) det skulle bara vara så skönt ibland att kunna fokusera ordentligt på det ena eller det andra. Kanske livet är såhär bara, men måste det vara så? Nu är jag lite skadad av kursen vi började med igår. Den handlar om vetenskapsfilosofi: frågor som vad är verklighet? vad är kunskap? vad är jag? hur vet jag att jag existerar? Om ingen är där, låtar det då när ett träd faller i skogen eller inte? osv. Inte aaalls djupa funderingar. Det blir nog piece of cake detta :P

Men allt handlar ju i slutändan om inställning. Jag måste bara försöka hitta rätt inställning.
Tänk ändå va skönt att man har mycket att göra. Tänk på dom som bara sitter i soffan på kvällarna (låter ganska skönt just nu men...) Jag har aldrig varit speciellt duktig på att sitta still anyway så det är bara att köra ^^

2 comments:

Ailimea said...

Jag tror atr alla går igenom en typ av stressperiod i sitt liv, jag ha ju haft en likadan som du ha, mkt jobb o fläng hit o dit. Men man har det nog för att man är osäker vad exakt man vill göra o går i väntan på det där rätta. :) kram <3

Hulda said...

Du har så rätt. Det är ett sökande och förra året gjorde du lite likadant kommer jag ihåg ^^ Jag såg upp till dig väldigt mycket för det men själv känner jag mig bara otillräcklig och osäker just nu. Hur känns det för dig nu? Har du hittat det du sökte?
Kram <3