Wednesday, September 28, 2011

Hej höst, du är överkvalificerad!

Jag hade lite tråkigt, därför ser det lite annorlunda ut här på bloggen.

Nåja, första veckan utan jobb. Går hyffsat. Håller mig sysselsatt men jobbsök, tvätt, städ och plugg.
Jag har börjat få några svar på ansökningar som jag skickat iväg tidigare men svaret jag får är att jag tyvärr inte gått vidare i rekryteringsprocessen eftersom jag är överkvalificerad för tjänsten, i övrigt är min ansökan jättebra tydligen... Jag fattar inte riktigt.

Hur kan man gå arbetslös för att man är överkvalificerad?!? Det är något lurt här alltså.
Det är inte lätt att veta vilka jobb man ska söka om man antingen inte har tillräcklig arbetserfarenhet eller så är man överkvalificerad eller kanske inte tillräckligt kvalificerad eller inte släkt med rätt person.

Jag har läst arbetsrätt och i svensk lagstiftning är det olagligt att skylla på att någon är överkvalificerad för en tjänst men this is Åland, de laglösas land där svågerpolitiken regerar och alla smusslar med allt. Skit. Jag antar att det snart är dags att sjunka ner till den åländska nivån och börja dra i sina släktingar.. men jag skulle faktiskt inte vilja göra det. Jag vill få ett jobb på mina egna meriter. Så jag tänker nog kämpa på ett tag till.

See ya!

2 comments:

Julia said...

Det är så jäkla dumt att säga att man är överkvalificerad! Det är ingen bra ursäkt! Och jag förstår dig med att gå till släktingar :/ Vill inte heller, men ärligt talat så har jag fått alla mina arbeten för att jag känt någon där... Jobbigt, men sant :/ Hoppas på att något dyker upp för dig snart! kram

Hulda said...

Jag tog ditt råd och ska nu hoppa in på yrkes som engelskalärare nästa vecka - läskigt! Hoppas det blir bra... uj, jag vet inte om jag vågar alltså. Det är en vik. på 2 månader så sökandet fortsätter.
kram