Wednesday, November 13, 2013

Never ready to jump

Måste re-blogga Liz inlägg för det stämmer så bra:

”När det är rätt så vet du”, är en mening jag har hört så många gånger i mitt liv.
Men till saker hör att alla människor faktiskt inte vet.
Jag har aldrig vetat
Jag har aldrig känt den övertygelsen.
Jag är aldrig säker på vad det är jag vill
På förhand.
Så när det varit dags att ta de riktigt stora besluten har jag varit tvungen att välja antingen eller, utan att någonsin förvänta mig att jag kommer att vara helt säker.
Och oj, oj vad svårt det har varit.
Det intressanta är att de flesta gånger har allt gått bra
Oftast har jag inte förstått hur redo jag var förrän jag faktiskt gjort något.
Att åka iväg och studera
Att ge mig iväg på resor ut i världen.
Att börja jobba som lärare eller på bageri eller som IT-support. 
Ja, typ alla jobb jag tagit eller inte tagit.
Att lämna förhållanden som inte varit bra för mig.
Jag var aldrig redo. Och hade jag väntat på att bli det hade jag fortfarande suttit och väntat.
Kanske är det vi som lever med känslorna ständigt kokande utanpå huden, vi som vrider och vänder och analyserar i en evighets evighet utan att ändå riktigt komma närmare svaret på vår fråga, som aldrig känner oss helt säkra på förhand.
Vi måste våga hoppa ändå.
Vi måste våga tro att vi väljer rätt, även om vi inte säkert vet.
Det jag vill säga är: vänta inte.
Hoppa.
Sluta aldrig hoppa.
Det värsta som kan hända är att du slår dig lite grann och måste välja om.
Men det är egentligen inte så farligt.
Tack Liz! Jag behövde läsa det där.

No comments: